Теоретичні основи школознавства.


Тема: Вступ. Теоретичні основи школознавства.
План:
1.     Предмет школознавства.
2.     Принципи управління системою освіти та освітніми закладами.
3.     Методи та функції управлінської діяльності.



1.  Школознавство – це розділ педагогіки, який вивчає проблеми управління системою освіти та середніми загальноосвітніми закладами освіти.
Виділяють наступні категорії школознавства:
-       Управління
-       Керівництво
Під управлінням середніми загальноосвітніми навчально-виховними закладами розуміють сукупність організаційних методичних, кадрових, виховних та інших заходів, спрямованих на формування функціонування педагогічного процесу.
Під керівництвом прийнято розуміти діяльність, що забезпечує планомірний та цілеспрямований вплив на об’єкт керівництва.

2.     У сучасних умовах виділяють такі принципи:
Принципи державності, тобто врахування законів суспільного розвитку та розвитку системи освіти орієнтування тих завдань, які ставить суспільство.
Науковий характер вимагає знання керівниками науки при управлінні та закономірностей освітнього процесу.
Демократизація управління передбачає перехід від інспекторсько-контролюючих функцій до діагностико-прогнозуючих.
Принцип систематичності, що передбачає постійне здійснення управлінських функцій у логічному взаємозв’язку послідовності та доступності.
Принцип застосування об’єктивних критеріїв оцінки діяльності педагогічних працівників та установ освіти, які дають змогу відійти від суб’єктивізму та поверхневості в оцінці їх діяльності.

3.     Методи управління – способи діяльності, за допомогою яких організується спільна робота керуючих та керованих.
Виділяють такі методи:
1.  Нормативні методи – здійснення управління через використання нормативних (державних)  документів, якими керуються у своїй діяльності.
2.  Організаційно-адміністративні методи – передбачають систему впливів на керованих, що витікають із статуту школи, наказів, розпоряджень, єдиних вимог і т. д., прийнятих адміністрацією школи та органами самоврядування.
3.  Педагогічні методи управління – впливають на колектив через прийняття педагогічних рішень методичними нарадами, педагогічними радами, методичними об’єднаннями, конференціями і т. ін.
4.  Соціально-психологічні методи управління – це використання в роботі громадської думки колективу, створення в ньому сприятливого мікроклімату, використання морального стимулювання.
5.  Економічні методи – мається на увазі економічне планування, використання господарчого розрахунку, матеріального стимулювання.

Управління включає 5 функцій:
-           починається управлінська діяльність з педагогічного аналізу ситуації, яка вимагає управлінського рішення;
-           у ході цього аналізу готується і приймається управлінське рішення;
-           наступна функція – організація учасників процесу на виконання прийнятого рішення;
-           у ході реалізації, виконання прийнятого рішення, здійснення контролю за ходом роботи;
-           у разі потреби застосування регулювання, корекції.

Комментариев нет:

Отправить комментарий