Тема лекції: Структура табірної зміни.
Знати: напрями та форми організації виховної роботи; структуру табірної зміни та особливості кожного періоду; основи планування.
Вміти: з метою сприяння нормальному фізичному розвитку учня, його фізичному самовдосконаленню на основі знань вікових особливостей розвитку організму вміти проводити санітарно-просвітницьку роботу серед учнів про здоровий спосіб життя та домагатись його реалізації протягом зміни; з метою запобігання можливим ускладненням внаслідок травм, нещасних випадків та невідкладних станів уміти своєчасно надавати долікарську допомогу; з метою розв’язання завдань різнобічного розвитку учнів вміти планувати і організовувати різнопланову виховну роботу; вміти залучати учнів до різнопланової діяльності.
Ключові поняття: дитячий літній оздоровчий табір, система наскрізного виховання, логіка табірної зміни, план-сітка, путівка дня, розпорядок (режим дня).
План
1. Структура табірної зміни, особливості кожного періоду. (Логіка табірної зміни)
2. Зміст і форми виховної роботи.
3. Планування роботи в ДОТ.
4. Техніка безпеки в ДОТ.
ЛОГІКА ТАБІРНОЇ ЗМІНИ.
ПЕРІОДИ ЗМІНИ У ДОТ. АЛГОРИТМИ РОБОТИ ВОЖАТОГО
Життєдіяльність дітей і педагогів у заміському ДОТ проходить три періоди зміни: організаційний (оргперіод), основний і заключний. Плануючи свою роботу, вожатий повинен виходити із завдань цих періодів, так як це допоможе йому визначити зміст, методи, засоби та форми роботи. Вожатому необхідно розуміти динаміку та логіку зміни, послідовність завдань і шляхи їх розв’язання.
Динаміка розвитку зміни:
- організаційний період (3-4 дні);
- основний період (14-17 днів);
- заключний період (1-3дні).
Кожен з періодів зміни повинен розглядатися на трьох рівнях:
І - що відбувається з окремим дитиною;
ІІ - які процеси відбуваються із загоном в цілому, як з основною структурною одиницею педагогічного процесу (при цьому ми розглядаємо тимчасове дитяче об'єднання як важливу умову розвитку особистості дитини);
ІІІ - які особливості періоду, визначаються етапом реалізації змісту програми.
Організаційний період (оргперіод) - це період адаптації. Він включає в себе заїзд до табору, знайомство з новим оточенням, з майбутньою діяльністю.
Основна мета цього періоду - адаптація дитини до умов та особливостей літнього табору. Адаптація дітей має два аспекти: психологічна адаптація і біологічна. Діти звикають до нових умов, до нових вимог, до нового режиму дня і навіть до нового раціону харчування. Оргперіод - це перехід з одного життя в інше. Звичайно, для деяких дітей цей перехід відбувається легко, майже непомітно. Але для окремих школярів цей процес настільки болючий, настільки тривожний, що вони не витримують і при першій появі у таборі батьків влаштовують «концерт» зі сльозами, заявами «тут все погано» і вимогою зараз же поїхати додому. Треба прагнути, щоб для таких дітей за три дні табір став «рідною домівкою». Діти знайомляться один з одним, педагоги та вихователі дізнаються про їхні інтереси, визначають лідера, дають дітям можливість проявити себе.
Завдання:
- знайомство дітей один з одним, з дорослими і з умовами проживання;
- знайомство дітей один з одним, з дорослими і з умовами проживання;
- забезпечення дітям почуття захищеності, самостійності;
- адаптація дитини в колективі однолітків і дорослих;
- визначення місця (статусу) в колективі;
- формування вміння знайти «золоту середину» між задоволенням особистісних потреб і реалізацією громадських інтересів;
- формування почуття «Ми» (сім'я, особливі, разом), довіри один до одного;
- формування групових норм, цінностей і традицій.
- моделювання ситуації успіху;
- надання свободи вибору;
- створення і підтримка позитивного емоційного настрою;
- створення умов для активності дитини.
У цей період тільки формується актив загону, відбувається виявлення лідерів, розподіл ролей. Тому основні функції поки доведеться взяти на себе вожатому. Оскільки основні механізми роботи загону ще не сформовані, необхідно постійно контролювати всі етапи діяльності загону, не пускати все на самоплив, завжди перебувати поруч.
У оргперіод необхідно орієнтуватися на загонову діяльність, формування загону, як згуртованого колективу, готового і здатного ефективно працювати.
Доцільно організовувати в перші дні після заїзду заходи інформаційно-рекреаційного характеру, які не потребують напруги сил і особливих здібностей. У цей період доцільно віддавати перевагу ігровим формам, які завжди приносять дитині радість, мають певне смислове навантаження і не пригнічують своєю одноманітністю.
Потрібно спланувати перші три дні буквально по хвилинах. Якщо не буде плану - буде метушня і плутанина, роздратування і розчарування. Причому, спланувати оргперіод бажано в спокійній обстановці разом з напарником напередодні зміни, не страшно, якщо план буде змінюватися в залежності від ситуації. Дуже важливо, щоб у перші дні у дітей не було часу для бездіяльності, щоб все було чітко і організовано.
Показники успішної роботи: сформовано офіційну структуру т. т. органи самоврядування в загоні і таборі; у кожного є доручення; вироблені закони життя; складено план. Всі знають імена один одного. Знають територію. Забезпечено впізнаваність загону. Налагоджено міжособистісне спілкування, в загоні немає знедолених дітей. Прийняті норми і правила життя. Налагоджений побут. Існує атмосфера зацікавленості, готовності брати участі у спільних справах.
Результатом оргперіоду є сформований колектив, який прийняв закони існування в умовах табору, з прийнятим загоном комплексом етичних установок (що круто-що «відстій»), з комфортною для дитини психологічною атмосферою. Все це формує своєрідний «тунель реальності» в рамках якого, табір - чудове місце; те, що ми робимо - це здорово; для нас немає слів «важко», «я не буду, не хочу»; «круто» бути творчим і яскравим, тут я можу отримати те, що не отримаю ніде (перспективи особистісного зростання), виконання правил поведінки - умова існування «нашого чудового світу» і т.д.
Орієнтовні форми роботи: ігри на знайомство, екскурсія по табору; збір «Будьмо знайомі», вогник знайомства, ігри, організаційний збір, турніри, конкурси, обладнання загонового місця, гра на території «Шифровка», організаційні КТС, тематичні бесіди з правил техніки безпеки, культури поведінки,особистої гігієни, ознайомлення з режимом дня, правилами внутрішнього розпорядку ДОТ, законами життя табору.
Важливо створити візитку загону (обрати назву, девіз, емблему, пісню), розучити бечівки, кричали. Розпочати роботу над формуванням традицій загону.
Рівень загін-дитина: подолання стресу від зміни обстановки;
організація мікрогруп, розподіл у них ролей; прийняття законів життя загону (правила поведінки, етичні норми, взаємин діти - вожатий); входження в стан успіху; згуртування загону, усвідомлення себе в колективі.
Рівень вожатий: формулювання завдань і методів їх розв’язання; формулювання етичних норм існування в загоні і таборі; підтвердження власної успішності та встановлення педагогічної співпраці з напарником; вивчення дітей; позиціонування вожатого; аналіз мікрогруп, які утворилися в загоні; визначення лінії спілкування; формулювання законів життя загону та етичних норм; введення загону в стан успіху; відстеження процесу утворення колективу, формування активу; попередження конфліктних ситуацій.
Поради вожатому: визначити лідерів і формувати актив, максимально залучати дітей до самостійної діяльності при підготовці і проведенні заходів; підтримувати ініціативу дітей; індивідуальні бесіди проводите тільки наодинці; більше загонових справ - це головний чинник формування колективу; більше перегрупувань в творчих справах в оргперіод; важку роботу - кращим;
візитка загону – його обличчя; дисципліна - головна умова безпеки і цікавого відпочинку в оргперіод: вимагайте, щоб чітко виконувалися всі закони, норми, режим дня, санітарно-гігієнічні правила.
Основний вид діяльності вожатого: роз'яснюю, вимагаю, домагаюся виконання вимог; ініціатива йде від вожатого. Презентація вожатих, співробітників табору.
Пік труднощів: 3-4-й день зміни - пов'язаний з процесом адаптації до нових умов і нових видів діяльності. Необхідно зняти напругу, поліпшити настрій дітей.
Основний період
Основний період - це період активної діяльності, реалізації цілей і завдань зміни. Загін уже сформований, основні обов'язки розподілені, налагоджений побут і діти готові до того, щоб розширювати свої можливості і контакти.
На цьому етапі можна переходити до міжзагонових і загальнотабірних заходів (не забуваючи про загонові). У цей період відбувається активне засвоєння знань і накопичення досвіду дітей. Поступово роль вожатого стає менш значимою, деякі обов'язки він може делегувати дітям, призначати відповідальних.
Основний період поділяється на два етапи: до екватора (середини зміни) і після, на кожному з яких вирішуються певні завдання.
Завдання першого етапу основного періоду:
- створити умови для прояву самобутності кожної дитини, її духовно-морального потенціалу;
- розгорнути діяльність клубів і гуртків, які відповідають інтересам і запитам дитини;
- створити умови для роботи органів самоврядування;
- коригувати норми спілкування, поведінки, відносини.
Завдання другого етапу основного періоду:
- організувати колективно-творчу діяльність;
- створити умови для повноцінного функціонування органів дитячого самоврядування;
- сприяти активній участі дітей в заняттях гуртків або клубних об'єднань;
- коригуються міжособистісні та колективні відносини.
Орієнтовні форми роботи: все різноманіття форм роботи в ДОТ: вечірні заходи, спортивні, рольові, ділові ігри, прогулянки в ліс, заходи на узбережжі, творчі конкурси
Пік труднощів: 13-14-й день зміни. Це «пік звикання», час, коли діти звикли до всього: до вожатого, спільного життя, режиму, справ, табору. У середині періоду (екваторі) коли діти вже звикли до всього, потрібен яскравий загально табірний захід.
Показники успішної роботи: здатність до оцінки діяльності і самооцінки;
досить багато лідерів; немає замкнених груп; чітка організаційна робота в загоні.
Заключний (підсумковий) період зміни
Підведення підсумків прожитої зміни, реадаптація дітей до повернення додому. Діти активно застосовують отримані знання, вміння і навички.
Роль вожатого стає другорядною, багато завдань діти можуть виконувати самостійно, роль вожатого полягає у керівництві і управлінні самостійною діяльністю дітей.
Вожатий працює за наміченим раніше планом; привертає до колективних справ кожну дитину; продумує програму прощального вечора.
Завдання:
- організація підбиття підсумків зміни;
- закріплення набутих знань та вмінь (спілкуватися, співпрацювати і т. д.);
- організація особистої рефлексії;
- організація групової рефлексії.
Найбільшим успіхом користуються загальнотабірні справи, в тому числі і організаційно складні, поряд з цим зростає потреба у спілкуванні в загоні.
Орієнтовні форми роботи: вечірня розмова «Розкажи мені про мене»; паркан; нагородження; виставки творчих робіт; фестивалі, гала-концерти (нагородження за різними творчими номінаціями).
Рівень вожатий: психологічна підготовка дитини до завершення зміни
завершення образу загону (створення образу «Це найкраще літо в моєму житті»); комплекс заходів «Розлучаємося друзями, щоб зустрінеться знову», операція «Валізка»; від'їзд.
Пік труднощів за 2-3 дні до від'їзду. «Пік втоми». Треба поліпшити настрій дітей. Вожатому в ці дні потрібно не втратити пильність, не можна розслаблятися («ну ось вже і кінець!»), Потрібно бути гранично уважними. Відчуваючи наближення від'їзду, діти починають порушувати правила, якщо вожаті послаблюють вимогливість, намагаються збільшити обсяг «свободи». Тому програму останніх днів необхідно зробити максимально насиченою, так щоб не залишалося ні хвилини вільного часу на те, щоб «залишити про себе пам'ять» або налаштуватися на гіркоту розставання із загоном.
Загонова робота: конкурси творчих справ, прощальний загоновий вогник ...
Орієнтовний алгоритм роботи вожатого протягом усієї зміни:
Знайомство - включає в себе систему пізнавальних (вікторини, дискусії, лекції, диспути, тематичні бесіди, екскурсії, масові ігри по станціях), розвиваючих (колективні творчі справи, праця, спорт), тренінгових (сюжетно-рольові, комунікаційні ігри, ігри на взаємодію , міжзагонові ігри, тренінги спілкування) форм роботи.
Залучення - включає в себе організацію різних конкурсів (конкурс акторської майстерності, прикладної творчості, ігор-атракціонів), створення майстерень: прикладних (орігамі, ліплення, різні техніки малюнка, аплікація тощо), творчих (театральна, пісенна , ігрова), організація ігор на місцевості, проведення тематичних і підсумкових вогників.
Занурення - включає в себе створення системи самоврядування, організацію системи чергування творчих доручень (ЧТД), проведення занять, спрямованих на пізнання дітьми самих себе (тренінги, тестування, релаксація), проведення різних ток-шоу, проблемних майстерень, майстер-класів творчих колективних справ, організацію клубів за інтересами, тематичних і творчих вечорів, розважальних заходів (дискотеки, перегляд кінофільмів, шоу-програми, свят).
Закріплення - включає в себе проведення фестивалів творчості, гала-концертів,виставку творчих робіт, нагородження загонів і дітей (система особистісного росту).
Передача досвіду - включає створення умов для реалізації дитиною свого творчого, духовного, інтелектуального потенціалу - вона ставиться в активну позицію, позицію організатора діяльності для інших (КТС, конкурси, вікторини тощо).
Висновок. Усвідомлення вожатим логіки зміни забезпечує ефективність його роботи.
Комментариев нет:
Отправить комментарий