Практична робота

 Тема. Методи і засоби навчання, їх класифікація та характеристика. Вибір методів навчання 

Питання для обговорення 

1. Дослідження сутності поняття “метод навчання”. 

2. Визначення специфіки прийомів та засобів навчання. 

3. Знайомство з різними підходами щодо класифікації методів навчання. 

4. Вибір оптимального поєднання методів і засобів навчання. 

5. Методи і засоби навчання в умовах Нової української школи 

Основні поняття і терміни: метод навчання; прийом навчання; засіб навчання; словесні методи; наочні методи; практичні методи; розповідь, лекція; бесіда; диспут; спостереження, демонстрація; ілюстрація; вправа; пояснювальний метод; частково-пошуковий метод; дослідницький метод. 

Питання вхідного контролю 

1. Що розуміється під методом навчання? 

2. Дайте визначення прийому навчання. 

3. Що таке засіб навчання? Наведіть приклади. 

4. Як класифікуються методи навчання за джерелом знань? 

5. Приведіть класифікацію методів навчання за Ю.К. Бабанським. 

6. Охарактеризуйте словесні методи. 

7. В чому особливість наочних методів? 

8. Які переваги мають практичні методи? 

9. Проаналізуйте методи навчання в залежності від характеру пізнавальної діяльності учнів. 

10. Що впливає на вибір методів навчання? 

11. Що таке інтерактивні методи навчання? 

12. В чому полягає метод «Мозкова атака», «Асоціативний кущ» («гронування»), «Кубування», «Акваріум»? 

13. Чому, на Вашу думку, рекомендують використовувати інтерактивні методи навчання в умовах НУШ? 

14. Назвіть переваги використання конструктора LEGO як засобу навчання в Новій українській школі. 

Методичні вказівки для підготовки до практичного заняття 

При підготовці до першого питання практичного заняття з цієї теми необхідно звернути увагу на неоднозначність визначення методу навчання. При цьому треба зупинитись на одному з них та аргументувати свій вибір. 

В другому питанні слід більш детально ознайомитись з такими поняттями як “прийом” та “засіб навчання”, визначитись з їх сутністю та навести приклади кожного з них. 

Для підготовки до третього питання на основі аналізу літератури слід з’ясувати особливості класифікації методів навчання. Увагу зосередити на класифікації за джерелом знань, за характером пізнавальної діяльності (І.Лернер, М.Скаткін), проаналізувати класифікацію, запропоновану Ю.К.Бабанським. 

В четвертому питанні практичного заняття важливо визначитись з функціями основних методів навчання та перейти до вибору методів навчання в залежності від мети і завдань уроку, специфіки навчального предмета навчання. 

У п’ятому питанні особливу увагу потрібно звернути на використання інтерактивних та проблемних методів навчання. Проаналізувати перелік засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для навчальних кабінетів початкової школи в умовах реформи НУШ. 

Завдання для виконання на практичному занятті: 

1. Розробіть ієрархію факторів, що впливають на вибір методу навчання. 

2. З наведених тверджень виберіть фактори, що впливають на вибір методів навчання: мета навчання; рівень мотивації учня; складність навчального матеріалу; рівень підготовки учнів; активність учнів; вік учнів; час навчання; тип та структура заняття; кількість учнів в класі; рівень підготовленості педагога. 

3. Заповніть таблицю 1. Наведіть приклади різних методів навчання та дайте їх визначення. Таблиця 1. 

Методи навчання 

Практичні методи                                  Наочні методи                      Словесні методи

4. Запропонуйте та розробіть алгоритм використання будь-якого інтерактивного методу на уроці літературного читання в початковій школі.


Додаткове індивідуальне завдання 

Теми наукових повідомлень 

1. Метод навчання як багатомірне явище. 

2. Історичний розвиток методів навчання. 

3. Розвиток методів навчання на сучасному етапі.

4. Функції методів навчання

5. Сучасні методи навчання: досвід закордонних педагогів.

6. Методи і засоби навчання в умовах Нової української школи 

7.  Метод «Мозкова атака», «Асоціативний кущ» («гронування»), «Кубування», «Акваріум».

8. Використання конструктора LEGO як засобу навчання в Новій українській школі. 

 

 Література 

1. Волкова Н.П. Педагогіка: Навч. посібник. – Вид. 2-ге, перероб., доп. – К.: Академвидав, 2007. – 616 с. 

2. Енциклопедія освіти / За ред. В.Кременя. – К.: Юніком Інтер, 2008. – 1040с. 

3. Лозова В., Троцко Г. Теоретичні основи виховання і навчання: Навч. посібник. – Харків: ОВС, 2002. – 400 с. 

4. Мазоха Д., ОпанасенкоН. Педагогіка: Навч. посібник. – К.: Центр навч. літ-ри, 2005. – 232 с. 

5. Максимюк С.П. Педагогіка: Навч. посібник. – К.: Кондор, 2009. – 670с. 

6. Малафіїк І. Дидактика: Навч. посібник. – К.: Кондор, 2005. – 395 с. 

7. Мойсеюк Н. Педагогіка: Навч. посібник. – К., 2007. – 656 с. 

8. Нова українська школа: порадник для вчителя / за заг.ред. Н.М. Бібік. – Розділ 5-6. Інтеграція: тематичний і діяльнісний підходи. Тематичне навчання. Планування тематичного навчання. – Київ: Літера ЛТД, 2018. – С.61-70. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/storage/app/media/news/Новини/2018/12/12/11/20-11- 2018rekviz.pdf 

9. Пометун О., Пироженко Л. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід. Київ, 2011. 135 с. 

10. Про затвердження примірного переліку засобів навчання та обладнання навчального і загального призначення для навчальних кабінетів початкової школи. – Режим доступу: https://mon.gov.ua/ua/npa/prozatverdzhennya-primirnogo-pereliku-zasobiv-navchannya-ta-obladnannyanavchalnogo-i-zagalnogo-priznachennya-dlya-navchalnih-kabinetivpochatkovoyi-shkoli 

11.Рома О. Гра по-новому, навчання по-іншому: методичний посібник. - The LEGO Fondation, 2018. – 44 c. 

12.Фіцула М.М. Педагогіка: Навч. посібник. – Вид. 2-ге, перероб., доп. – К.: Академвидав, 2007. – 560 с. 

13.Чайка В. Основи дидактики: Навч. посібник. – К.: Академвидав, 2011. – 240с. 

14. Юрченко О. Вісім ігор з LEGO для 1 класу на вирішення проблемних завдань. – Режим доступу: https://osvitoria.media/experience/visim-igor-zlego-dlya-1-klasu-na-vyrishennya-problemnyh-zavdan/ 



Комментариев нет:

Отправить комментарий