Ідеї
Януша Корчака та сучасна педагогіка
Чи
актуальні сьогодні гуманістичні підходи виховання?
Педагогічна концепція Януша Корчака,
цитати та сучасна інтерпретація ідей у НУШ.
Багато хто з кращих педагогів надихався ідеями Я.
Корчака, створюючи педагогічну філософію ХХ століття, серед них
і В.О. Сухомлинський. Гуманістичні принципи польського педагога суголосна з основними ідеями
НУШ, а його роботи рекомендовані до прочитання сучасними вчителями. Найбільш
цитованим фрагментом з робіт Я. Корчака є:
10 заповідей Старого
Доктора
1. Не
сподівайся, що твоя дитина буде такою, як ти, або такою, як ти хочеш. Допоможи
їй стати не тобою, а собою.
2. Не вимагай від дитини плати за все, що ти для неї зробив. Ти дав їй життя –
як вона може віддячити тобі? Вона дасть життя іншому, той – третьому, і це
необоротний закон вдячності.
3. Не зганяй на дитині свої образи, щоби у старості не їсти гіркий хліб. Бо що
посієш, то і виросте.
4. Не будь зверхнім до проблем дитини. Життя дано кожному по силах, і, будь
певний, для неї воно важке не менше, ніж для тебе, а може, й важче, бо у неї
немає досвіду.
5. Не принижуй дитину!
6. Не забувай, що найважливіші зустрічі людини – це її зустрічі із дітьми. Звертай
на них більше уваги – ми ніколи не можемо знати, кого зустрічаємо у дитині.
7. Не картай себе, якщо не можеш чогось зробити для своєї дитини. Картай, якщо
можеш – але не робиш. Пам’ятай: для дитини зроблено недостатньо, якщо не
зроблено усе.
8. Дитина – це не тиран, який заволодіває усім твоїм життям, не тільки плід
плоті і крові. Це та дорогоцінна чаша, яку Життя дало тобі на збереження і
розвиток у ній творчого вогню. Це вивільнена любов матері та батька, у яких
буде зростати не «наша», а «своя» дитина – душа, віддана їм на збереження.
9. Умій любити чужу дитину. Ніколи не роби чужій того, чого не хотів би, щоби
робили твоїй.
10. Люби свою дитину будь-якою – неталановитою, нещасливою, дорослою.
Спілкуючись із нею, радуйся, бо дитина – це свято, яке поки що із тобою.
Ці постулати потрібно
знати передусім батькам, але вони абсолютно чітко вписуються в межі
педагогічних ідей, актуальних для школи. Адже Януш Корчак був переконаний, що
лише виховання нового свідомого покоління дає надію на зміну світу та недосконалих
суспільних відносин.
«Одна з найбільших помилок – вважати, що педагогіка є наукою про
дитину, а не про людину. Запальна дитина, не пам'ятаючи себе, вдарила; доросла
людина, не пам'ятаючи себе, вбила. У простодушної дитини виманили іграшку;
доросла людина програла в карти весь свій статок. Дітей нема – є люди, але з
іншим масштабом розумінь, іншим запасом досвіду, іншими потягами, іншою грою
почуттів…».
Педагогічні ідеї Януша
Корчака
Лейтмотивом усієї педагогічної діяльності можна
назвати ідею: «Реформувати світ – це означає реформувати виховання».
На той час його праці були новаторськими, у чомусь бунтарськими, та виходили за
межі традиційних педагогічних уявлень. Та чи повністю прийняли ці ідеї
сьогодні? Чи готовий сучасний світ у повній мірі приймати людей, вихованих за
гуманістичними ідеалами?
Дослідники виокремлюють
декілька підходів до визначення основ педагогічної майстерності. Узагальнивши
їх, можна дійти таких висновків:
·
Діяльність педагога базується на
гуманістичних принципах: взаємна любов, повага, бажання дати дитині свободу
бути тим, ким вона є, розуміння дитячих почуттів та мрій.
·
Триєдина компетентність, яка передбачає
самопізнання, бажання зрозуміти особливості психічного, фізичного та
суспільного розвитку дитини та критичний аналіз власних методів викладання і
помилок.
·
Самовіддана праця, свідомість,
наполегливість, професійний розвиток (удосконалення педагогічної майстерності,
вивчення нових технік та методик, пошук індивідуального підходу до учня).
·
Педагог має бути схильним до емпатії,
вміти відчувати інших та співпереживати, розуміти власні душевні переживання.
·
Високий культурний та моральний рівень
педагога, бажання бути взірцем для наслідування.
·
Бажання знайти спільну мову з дітьми,
бути з ними щирим.
Можливо, ці ідеї виглядають дещо ідеалістичними у
сучасному світі, але відмовлятися від них не можна. Все вартісне у цьому житті
вимагає зусиль.
«Хороший вихователь
від поганого відрізняється тільки кількістю зроблених помилок і завданої дітям
шкоди. Є помилки, які хороший вихователь робить тільки раз і, критично
оцінивши, більше не повторює, довго пам’ятаючи свою помилку <...>.
Поганий вихователь свої помилки звалює на дітей. Хороший вихователь знає, що варто
подумати і над дріб’язковим епізодом, за ним може стояти ціла проблема...».
У контексті Нової
української школи ідеї Януша Корчака не лише не втрачають своєї актуальності, а
й ще більше актуалізуються. Виховання різносторонньорозвиненої особистості,
здатної мислити, а також розвиток її вроджених талантів відбувається шляхом
виключення авторитарних педагогічних методів. Любов до дитини,
батьківська та вчительська, має стояти на першому місці.
Наскільки реально це втілити в життя – інше питання.
Педагог має бути готовим не просто провести урок, а зробити трохи більше для
своїх учнів. І під «трохи» мається на увазі таке: прислухатись, затриматись на
хвилинку, аби спитати, чому дитина сумна, спробувати розібратись у причині
агресії учня, посміхнутись, коли вже, здається, немає сил. Важливо розуміти, що
у школі ви не просто вчитель та учень, ви дві людини з більшим та меншим
життєвим досвідом. Тому в рівному ступені кожен з вас заслуговує на повагу.
Комментариев нет:
Отправить комментарий